Loopgenot

Follow @renevanbelzen on Micro.blog.

Week 28: 12 - 18 juli 2021

Het schema voor deze week was een run-walk-run van 17 km op dinsdag en donderdag, met een intervaltraining (10x 200/200) op woensdag en een lange duurloop in het weekend. Omdat ik me woensdag te moe voelde om te trainen, verschoof ik de intervaltraining naar vrijdag.

Dinsdag deed ik een run-walk-run van 15 km, met 2,6 km in- en uitlopen (bij elkaar 17,6 km). Het hardlopen was 16,62 km in 1u:55:22 (6:56 min/km) en het wandelen 1 km in 10:52 min (5,5 km/u). Ik voelde duidelijk de 19 km van de zondag ervoor nog in de benen.

Donderdag deed ik mijn tweede run-walk-run van 15 km, met 2 km in- en uitlopen (bij elkaar 17 km). Het hardlopen was 16,02 km in 1u48:29 (6:46 min/km) en het wandelen 1 km in 10:29 min (5,7 km/u).

Met vrijdag als inhaaldag voor woensdag, besloot ik om het in- en uitlopen in te korten. Dat is eenvoudig te doen. Ik loop heen en weer op een fietspad en kan starten op een dichtbij gelegen punt of een verderweg gelegen punt. De 200tjes ging iets te snel voor mijn huidige conditie. Ze hadden in 5:15 à 5:30 min/km gemogen; ze gingen in 5:08 à 5:25 min/km (gemiddeld 5:12 min/km).

De derde dag achter elkaar trainend liep ik mijn rustige lange duurloop (zonder wandelpauzes) van 21 km. Ik had gerekend op een gemiddeld tempo van 7:30 min/km, maar zag al snel dat dit veel te negatief geschat was. Maar ja, toch wilde ik me inhouden, want het zwaarste punt op deze afstand is op 2/3de, tussen de 14 en 16 km. Dat is precies wat er gebeurde. De laatste 5 km waren loodzwaar en de verleiding om te wandelen groot. Een dag rust op zondag was zeker niet verkeerd.

Aanstaande week ga ik voor het eerst, volledig gevaccineerd, trainen bij Spado. Ik ga niet naar mijn eigen loopgroep, omdat ik niet meer gewend ben om in een groep te trainen en ik me niet fit genoeg voel om mee te doen met het weekprogramma van de marathongroep, met name de baantrainingen. Een ander hoogtepunt is een lange langzame duurloop van 23 km in het weekend langs Vliegbasis Woensdrecht. De verwachte weekomvang is ruim 60 km.

Bedankt voor het lezen en loop ze!